onsdag 9 november 2016

Hjälps åt att hitta rätt och fel!

Hoppas ni haft en skönt lov! Jag har tittat på era texter, men inte hunnit bedöma dem färdigt. Det tar sin lilla tid..
Det jag däremot har gjort är att jag har tagit meningar med olika grammatiska svårigheter som jag ser att ni behöver träna mer på. Det ska vi göra idag.

Arbeta i par och diskutera om meningarna nedan är rätt eller fel. Om ni tycker att en mening är fel så skriver ni om den så den blir rätt. Tänk på att ni ska vara överens och även kunna motivera varför ni ändrat meningen som ni gjort.
När alla är klara går vi igenom meningarna och ni får motivera hur ni tänkt:

1. Matilda is a girl, how is verry klever.

2. Matilda don't like Miss Trunchbull.

3. Miss Honey and Matilda is nice and kind persons.

4. Matilda have many books and like too read.

5. Mr Wormwood and Mrs Wormwood has forgotten to send Matilda to school.

6. Miss Honey wasnt allowed to meat Matilda's parents.

7. Miss Honey don't want Matilda to be sad.

8. Matilda is very good on reading.

9. Do Matilda know everything?

10. Matilda and Miss Honey are very good friends.

Läxa till tisdag nästa vecka är att titta på filmen nedan och svara på frågorna i den tillhörande quizen.




För att göra quizen följer du instruktionerna på bilden. Gå till webbsidan:
join.quizizz.com.  Som nickname vill jag att du anger ditt rätta namn. Det är helt ok att göra quizen flera gånger. Tävla gärna mot de där hemma- vem blir familjens quizmästare!






/ Sara





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar